“Teatr społecznie odpowiedzialny to zadanie, cel, do którego należy dążyć” – wywiad z Krzysztofem Rzączyńskim cz. II

Fot. Przemysław Bator Druga część wywiadu z Krzysztofem Rzączyńskim, reżyserem i scenarzystą, od 2017 roku Dyrektorem Teatru im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie, z którym mieliśmy okazję spotkać się 18 lipca 2019 roku. Działalność społeczna Teatru Andersena bardzo rozwinęła się za Pana kadencji. Które punkty zawierające się w programie dotyczące działalności...

“Teatr ma ważną funkcję wywoływania pewnego dyskursu” – wywiad z Krzysztofem Rzączyńskim cz. I

fot. Przemysław Bator Pierwsza część wywiadu z Krzysztofem Rzączyńskim, reżyserem i scenarzystą, od 2017 roku Dyrektorem Teatru im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie. Mieliśmy okazję spotkać się 18 lipca 2019 roku. Panie dyrektorze, to już 2 lata, odkąd pełni pan funkcję Dyrektora Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie. Jakie przemyślenia towarzyszą panu po tym czasie? W...

Beniowski – historia i poemat

Inspiracje twórców bywają tak przyziemne i prozaiczne, że czasem nie sposób w nie uwierzyć. O ile pięknie brzmi legenda dotycząca powstania "Sonetów Krymskich" ( zesłanie Mickiewicza, nakaz pracy i podróże z tym związane), czy też trylogii pisanej ku pokrzepieniu serc, o tyle trudno pogodzić się z tym, ze wielcy pisarze pisali i piszą na zamówienie lub też po to by konkurować...

Kilka słów o monodramie

Monodramy. Bardzo specyficzna forma wypowiedzi teatralnej. Dlaczego ten niszowy produkt sztuki teatralnej znajduje wciąż realizatorów i ma grono odbiorców? Myślę, że dzieje się tak dlatego, iż monodram daje możliwość dopełnienia tego, co aktorzy robią w teatrach repertuarowych, pozwala im zabierać głos w interesujących ich sprawach. Praca nad monodramami, a potem ich prezentacja...

Rola teatrów niezawodowych

Teatr ma rację bytu, jeżeli jest potrzebny. Z mojego doświadczenia wynika,że jest potrzebny na poziomie szkolnym i uczelnianym. Uczestnictwo w pracach takich teatrów zmusza do lektury, do zapoznawania się z ikonografią, wreszcie wymusza odpowiedzialność za zobowiązania podjęte w obrębie grupy. Podobnie sprawa ma się z teatrami amatorskimi, które, obok dawania wymienionych wyżej...

O Potrzebie klasycznej edukacji

Fenomen wykształcenia klasycznego jest współcześnie lekceważony i niewielu z nas wie co traci nie dostrzegając potrzeby zgłębiania tego właśnie obszaru wiedzy i umiejętności. Ta bardzo poważna luka w programach szkół i wyższych uczelni jest rezultatem destrukcyjnych zmian ustrojowych w Europie po II wojnie światowej. Po raz kolejny, w kontekście edukacji klasycznej właśnie,...

Nowy początek

Fundacja „Prawda, dobro, piękno” istnieje już od ponad 2 lat. Przez ten czas powoli nabierała rozpędu, koncentrując się głównie na przedsięwzięciach teatralnych. Sztuki takie jak „Obrona Sokratesa” czy, stworzona we współpracy z Laboratorium Teatralnym im. Heleny Modrzejewskiej, „Moralność pani Dulskiej” stanowiły pierwsze kroki dla rozwoju organizacji. Z czasem jednak...

Premiera „Moralności Pani Dulskiej”

W dniach 24-26 maja w amfiteatrze Parafii Rzymskokatolickiej Niepokalanego Serca Maryi i św. Franciszka z Asyżu w Lublinie odbyła się premiera „Moralności pani Dulskiej” – kolejnego spektaklu Laboratorium Teatralnego im. Heleny Modrzejewskiej pod patronatem Fundacji „Prawda, dobro, piękno. W wydarzeniu wzięło udział ok. 300 osób, a nasz projekt po raz kolejny został niezwykle...
e-mail: prawdadobropiekno@gmail.com