Fot. Przemysław Bator Druga część wywiadu z Krzysztofem Rzączyńskim, reżyserem i scenarzystą, od 2017 roku Dyrektorem Teatru im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie, z którym mieliśmy okazję spotkać się 18 lipca 2019 roku. Działalność społeczna Teatru Andersena bardzo rozwinęła się za Pana kadencji. Które punkty zawierające się w programie dotyczące działalności...
fot. Przemysław Bator Pierwsza część wywiadu z Krzysztofem Rzączyńskim, reżyserem i scenarzystą, od 2017 roku Dyrektorem Teatru im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie. Mieliśmy okazję spotkać się 18 lipca 2019 roku. Panie dyrektorze, to już 2 lata, odkąd pełni pan funkcję Dyrektora Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie. Jakie przemyślenia towarzyszą panu po tym czasie? W...
Inspiracje
twórców bywają tak przyziemne i prozaiczne, że czasem nie sposób w nie uwierzyć. O ile pięknie
brzmi legenda dotycząca powstania "Sonetów
Krymskich" ( zesłanie Mickiewicza, nakaz pracy i podróże z tym
związane), czy też trylogii pisanej ku pokrzepieniu serc, o tyle trudno
pogodzić się z tym, ze wielcy pisarze pisali i piszą na zamówienie lub też po to by
konkurować...
Monodramy. Bardzo
specyficzna forma wypowiedzi teatralnej. Dlaczego ten niszowy produkt sztuki
teatralnej znajduje wciąż realizatorów i ma grono odbiorców? Myślę, że dzieje się tak dlatego, iż monodram
daje możliwość dopełnienia tego, co aktorzy robią w teatrach repertuarowych,
pozwala im zabierać głos w interesujących ich sprawach. Praca nad monodramami,
a potem ich prezentacja...
Teatr ma rację bytu, jeżeli jest
potrzebny. Z mojego doświadczenia wynika,że jest potrzebny na poziomie szkolnym
i uczelnianym. Uczestnictwo w pracach takich teatrów zmusza do lektury, do
zapoznawania się z ikonografią, wreszcie wymusza odpowiedzialność za
zobowiązania podjęte w obrębie grupy. Podobnie sprawa ma się z teatrami
amatorskimi, które, obok dawania wymienionych wyżej...
Fenomen wykształcenia klasycznego jest współcześnie lekceważony i niewielu z nas wie co traci nie dostrzegając potrzeby zgłębiania tego właśnie obszaru wiedzy i umiejętności. Ta bardzo poważna luka w programach szkół i wyższych uczelni jest rezultatem destrukcyjnych zmian ustrojowych w Europie po II wojnie światowej. Po raz kolejny, w kontekście edukacji klasycznej właśnie,...
Fundacja „Prawda, dobro, piękno” istnieje już od ponad 2 lat. Przez ten czas powoli nabierała rozpędu, koncentrując się głównie na przedsięwzięciach teatralnych. Sztuki takie jak „Obrona Sokratesa” czy, stworzona we współpracy z Laboratorium Teatralnym im. Heleny Modrzejewskiej, „Moralność pani Dulskiej” stanowiły pierwsze kroki dla rozwoju organizacji. Z czasem jednak...
W dniach 24-26 maja w amfiteatrze Parafii Rzymskokatolickiej Niepokalanego Serca Maryi i św. Franciszka z Asyżu w Lublinie odbyła się premiera „Moralności pani Dulskiej” – kolejnego spektaklu Laboratorium Teatralnego im. Heleny Modrzejewskiej pod patronatem Fundacji „Prawda, dobro, piękno. W wydarzeniu wzięło udział ok. 300 osób, a nasz projekt po raz kolejny został niezwykle...