“3 rozmowy z panem Herbertem”

adaptacja i reżyseria: Witold Kopeć;
scenografia: Katarzyna Krygier – Durakiewicz;
muzyka: Rafał Rozmus;
współpraca reżyserska: Jacek Wierzbicki.

O spektaklu:
Akcja spektaklu rozgrywa się w trzech przestrzeniach czasowych: w dwóch przełomowych latach w powojennej historii Polski (w 1970 oraz w 1981 roku), a także w roku śmierci Zbigniewa Herberta 1998. Jest to, oparta na wierszach, esejach i listach poety, historia człowieka niezłomnego, który płacił bardzo wysoką cenę za pozostanie wiernym swoim ideałom, nie wchodzącego w relacje z reżimem komunistycznym. Chcemy pokazać jak cenne i potrzebne są takie postawy.

Recenzje:
– ” (…) Aktor w monodramie po mistrzowsku jest refleksyjny, głęboki, gra z dystansem i ogromną siłą oddziaływania na widza. Jego aktorstwo jest godne analizy artystycznej, służyć może młodym adeptom teatralnego rzemiosła jako wzór do naśladowania. (…)
Premierowa lubelska publiczność dawno nie oglądała tak skondensowanego przedstawienia. Bez przesady z ogromną reżyserską precyzją i wielkim bogactwem ukazano postać Zbigniewa Herberta.
Monodram jest okazją do prawdziwej ludzkiej zadumy nad współczesnym światem i wyborem uniwersalnych wartości.
„Trzy Rozmowy z Panem Herbertem” to spektakl dla publiczności szukającej w teatrze zadumy (…) nic więc dziwnego, że brawa dla Aktora długo nie milkną po zasłonięciu kurtyny.”
Prof. zw. dr hab. Janusz Plisiecki
Instytut Filologii Polskiej UMCS

– “(…)Wpływ poezji Zbigniewa Herberta na postawy moralne, ideowe, na obronę człowieka przed zatraceniem w odmętach kłamstwa i nieprawości jest nieoceniony.(…) Zasady wierności, honoru, lojalności przewijają się w całej jego literackiej spuściźnie i są dla wielu współczesnych pracowników nauki, kultury i literatury szeroko pojętą inspiracją. Tym bardziej na szczególną uwagę zasługuje monodram Witolda Kopcia , który ukazuje Zbigniewa Herberta jako Twórcę – Spadkobiercę kultury śródziemnomorskiej i chrześcijańskiej, traktującego patriotyzm jako obowiązek(…) Spektakl Witolda Kopcia przybliża więc nie tylko dzieła Zbigniewa Herberta, na których kanwie powstał, ale i postawę życiową pisarza. (…) Witold Kopeć jest jednym z nielicznych współczesnych twórców, jaki podjął się wyreżyserowania tego(…) jedynego w swoim rodzaju monodramu, może jedynego w roku Zbigniewa Herberta…”
Dyrektor Wydawnictwa Gaudium
Ks. Piotr Kawałko

Wersje telewizyjne spektaklu można obejrzeć tutaj

e-mail: prawdadobropiekno@gmail.com